PLet BBM3 - Banyak Duit YB Jamban?

Siapakah pemilik kereta Toyota Camry berwarna hitam ang menggunakan No Plet BB3. Semak punya semak rupanya ianya milik YB Jamban aka YB Aiskrim atau Azmin Ali Ahli parlimen Gombak dan Ahli Dun Bukit Antarabangsa. Fuyooooo...Plet kereta 1 digit ni kurang-kurang lima angka jugak. Semak dan semak lagi BBM3 ni dah dipakai oleh YB Jamban kita sejak bekerja dengan Anwar Ibrahim lagi dan waktu itu gaji beliau sebanyak RM2,422. 

Kita perlu berprasangka baik dengan kehebatan YB Jamban yang mungkin tidak belanja lansung duit gaji dia dan menyimpan sehingga cukup untuk beliau membeli plet nombor sebegini. Congak punya congak mungkin dia sanggup ikat perut selama kurang-kurangnya 2 tahun. 


Aik ada satu lagi kemusykilan pulak No plet 1 digit nak dipakai di kereta apa? MUngkin dengan gaji sebanyak RM2,422 pada waktu tahun 1995 itu mampu jugak YB Jamban kita membeli Proton Wira atau mungkin kereta yang lebih ranggi sedikit Ford TX3 atau Ford TX5 disebabkan kena dengan jiwanya.

Semak punya semak lagi bukan tahap Proton dan Ford lagi, nah kereta yang dipakai sudah semestinya sesuai dengan nombor plet 1 digit ini pastinya kenderaan buatan Eropah seperti BMW. Baru dikatakan sesuai kalau tidak nanti orang yang melihat akan mengata isk-isk "plet 1 digit pakai proton , ini sah dapat mengorat anak raja mana-mana!"

Semak punya semak balik le sekarang ni dah ditukar BBM3 dari kenderaan BMW325I ke Toyota Camry. Maklumle nak berlakon watak wakil rakyat yang prihatin dan berkebajikan takkan nak naik BMW325I, nanti dikatakan masyarakat. Lebih baik naik kenderaan Jepun tetapi YB Jamban punya sangat nak menunjukkan dia wakil rakyat yang tidak sombong dan tidak kaya dan tidak rasuah, maka dipindahnya Plet BBM3 ke Toyota Camry.

Semak punya semak lagi , siasatan Utusan Malaysia mendapati kereta yang menggunakan nombor pendaftaran BBM 3 itu mempunyai sebanyak 40 saman Polis Diraja Malaysia (PDRM) sehingga semalam.

Kenderaan jenis Toyota Camry 2.4 cc berwarna hitam sebelum ini didaftarkan untuk kereta jenis BMW 325i yang juga menggunakan nama pemiliknya iaitu Mohamed Azmin Ali.

Selain 40 saman, Azmin turut dikesan memiliki tujuh saman untuk sebuah kenderaan lain bernombor pendaftaran WEU 3838.

Malah apa yang mengejutkan, selain 47 saman trafik yang dikenakan terhadap Azmin sejak Jun 2002, kenderaan yang menggunakan nombor BBM 3 itu juga telah tamat cukai jalan sejak 2 Jun lalu namun sehingga kini belum diperbaharui.

Kebanyakan saman yang dikenakan adalah atas kesalahan memandu melebihi had laju dan paling banyak kesalahan itu dikesan di sekitar ibu negara.

Alamak YB Jamban aka YB Aiskrim yang kita sayangi banyak langgar kesalahan lalulintas dan rupanya tidak membayar kompaun. Mungkin YB kita ni selalu nak cepat al-maklumle takut Aiskrim cair dan mana boleh tunggu lama-lama.

Kami pengundi-pengundi YB di kawasan yang YB dah jarang-jarang nampak muka nak bertanya " Apakah caranya YB boleh mendapat plet berharga tinggi ini semasa menjadi pegawai khas kepada Anwar Ibrahim sewaktu gaji YB ketika itu RM2,422?"

1 comment:

  1. pelik jugak, dengan saman yang begitu banyak boleh pulak kereta tu berada diatas jalan. dulu setau aku, semasa satu operasi, polis sebok menyerahkan saman ke alamat tempat tinggal bagi mereka mereka yang mengabaikan saman. macamana pula dengan si ass mean ni, ada kah dia ni punyai kekebalan tertentu? harap pehak berkuasa bersikap 'adil agar rakyat jelata tidak terasa dibezakan dek kerana dia tu banyak duit.

    ReplyDelete